MINGGU 10
MEMBINA BAHAN VIDEO DAN AUDIO UNTUK
PENGAJARAN KEMAHIRAN BAHASA MELAYU
Pengenalan
Memasukkan unsur video di dalam
sesebuah persembahan multimedia merupakan salah satu cara yang berkesan bagi
menyampaikan maklumat. Pelbagai teknik, kaedah serta teknologi boleh digunakan.
Antaranya ialah seperti yang berikut:
Audio
Audiomerupakan bunyi-bunyian, teknologi yang membolehkan sistem komputer mengeluarkan muzik, suara latar, kesan bunyi dan juga bunyian sebenar. Berfungsi untuk membantu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan melalui penggunaan suara latar atau kesan audio istimewa.Membantu meningkatkan daya tarikan terhadap sesuatu persembahan dan juga menimbulkan suasana yang lebih menarik dan menghasilkan tumpuan terhadap apa yang ingin dipersembahkan. Audio boleh digunakan bagi membantu proses penyampaian persembahan agar ianya lebih mantap dan berkesan dan tumpuan terhadap sesuatu isi persembahan.
Audiomerupakan bunyi-bunyian, teknologi yang membolehkan sistem komputer mengeluarkan muzik, suara latar, kesan bunyi dan juga bunyian sebenar. Berfungsi untuk membantu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan melalui penggunaan suara latar atau kesan audio istimewa.Membantu meningkatkan daya tarikan terhadap sesuatu persembahan dan juga menimbulkan suasana yang lebih menarik dan menghasilkan tumpuan terhadap apa yang ingin dipersembahkan. Audio boleh digunakan bagi membantu proses penyampaian persembahan agar ianya lebih mantap dan berkesan dan tumpuan terhadap sesuatu isi persembahan.
• Rakaman audio yang asas - perisian
Sound Recorder (sedia ada dalam Microsoft Windows)
• Menyediakan kemudahan - merakam audio dan beberapa kesan khas juga boleh ditambahkan kepadanya.
• Menyediakan kemudahan - merakam audio dan beberapa kesan khas juga boleh ditambahkan kepadanya.
Menentukan
Peringkat Pengajaran dan Kemahiran Bahasa.
Sebelum membina bahan Menggunakan perisian audio untuk pengajaran kemahiran mendengar, bertutur dan membacaPerisian Audio.
• Untuk rakaman suara mahupun
penghasilan elemen audio seperti muzik, kesan khas dan lain-lain.video dan
audio dalam pengajaran kemahiran bahasa Melayu, terdapat beberapa perancangan
yang harus dilakukan.
Perancangan tersebut ialah berkaitan
dengan :
( i ) Penentuan peringkat pengajaran
(i i) Kemahiran bahasa
( i ) Penentuan peringkat pengajaran
Peringkat pengajaran
bermaksud penentuan peringkat atau waktu pengajaran bagi menggunakan bahan
audio dan video tersebut. Hal ini membantu guru dalam waktu yang sesuai
penggunaan bahan video dan audio.
Peringkat pengajaran boleh
dikategorikan kepada tiga peringkat iaitu:
Sekiranya penentuan peringkat
pengajaran tidak dilakukan hal ini akan menyukarkan guru dalam menentukan bahan
video dan audio untuk kegunaan di dalam kelas.
( ii ) Kemahiran Berbahasa
Seperti yang diketahui, kemahiran
berbahasa mengandungi empat kemahiran dibawahnya iaiatu kemahiran mendengar
bertutur, membaca dan menulis. Pembinaan bahan video dan audio untuk pengajaran
Bahasa Melayu perlu mengambilkira kemhiran berbahasa ini sebelum membina bahan
video dan audio. Hal ini kerana sekiranya P&P pada hari itu memfokuskan
kepada sesuatu kemahiran bahasa contohnya kemahiran membaca, guru tidak boleh
menggunakan bahan audio sebagai bahan bantu mengajar pada hari iti kerana ianya
tidak relevan.
Menentukan prinsip pembinaan bahan
video dan audio
Pendedahan kepada garis panduan dan prinsip-prinsip penghasilan sesetengah jenis media dan multimedia. Terdapat lima elemen atau teknologi utama di dalam multimedia iaitu teks, grafik, audio, vido dan animasi. Selain itu interaktiviti juga diperlukan bagi melengkapkan proses komunikasi menerusi penggunaan multimedia.
Pendedahan kepada garis panduan dan prinsip-prinsip penghasilan sesetengah jenis media dan multimedia. Terdapat lima elemen atau teknologi utama di dalam multimedia iaitu teks, grafik, audio, vido dan animasi. Selain itu interaktiviti juga diperlukan bagi melengkapkan proses komunikasi menerusi penggunaan multimedia.
Prinsip Pembinaan Bahan Video dan
Audio :
Penggunaan audio dalam membina
bahan P&P bahasa Melayu boleh digunakan bagi membantu proses penyampaian
persembahan agar ianya lebih mantap dan berkesan. Seringkali bahan audio dan
video ini digunakan untuk pengajaran kemahiran Bahasa Melayu. Hal ini supaya
dapat meningkatkan motivasi dan menimbulkan suasana yang menarik dan
menghasilkan tumpuan terhadap apa yang ingin dipersembahkan.
No comments:
Post a Comment